16 September 2008

916, Apa Pun Alasannya, Ia Tetap Tidak Menjadi- Malaysiakini


Alhamdulillah, apa jua keadaan dan keputusannya kelmarin telah berakhir tarikh 916 yang masyhur, namun apa yang di harapkan oleh seluruh rakyat yang ingin melihat perubahan kepada kerajaan pusat hampa…

(i)

Teringat pada hari Jumaat lalu..ada satu taklimat dalam parti yang diadakan di sebuah masjid, surat berkenaan taklimat itu telah di edarkan dan telah di nyatakan maksud dan tujuan taklimat itu di adakan, pada pagi tersebut sebaik sahaja selesai menyampaikan kuliah pagi jumaat juga di masjid berkenaan, saya bertanya kepada salah seorang JK masjid tentang taklimat yang akan di adakan pada sebelah petang di masjid yang sama, tujuan bertanya ialah berkenaan dengan persiapan pembesar suara dan sebagainya… tapi dijawab oleh pegawai Masjid tersebut….'tak apa ustaz kita umum lepas solat jumaat nanti' saya pun hairan kenapa perlu di isytiharkan sedangkan jemputan hanya Ketua & Bendahari cawangan sahaja, lalu beliau menjawab 'Ehh bukan ke taklimat petang ni berkenaan peralihan kuasa 16 Sept ni' saya jawab 'Tidak hal lain'.

(ii)

Pada sebelah malam yang lain…sebaik sahaja selesai solat Terawikh….macam biasa minum di 'parlimen kampung' dulu, kalau ustaz tak duduk kedai kopi nanti orang kata sombong, kebesaran, angkuh dan macam-macam, terkeluar la tajuk berkenaan dengan road tax kereta dan Insurance kereta yang tidak boleh lagi di bayar untuk 3rd Party, masing-masing bahas dengan pandangan dan pendapat masing-masing (tapi tak la sehebat MP Shah Alam, parlimen kampung bukan ada apa pun, orang-orang kampung yang ada mengajadi takat SPM, SRP, tak mengaji pun ada) tiba- tiba yang buat kesimpulan, kesimpulannya "kita tak payah bayar roadtax lagi, kita bayar 17 @ 18 September ni, sebab masa tu Anwar dah jadi PM, tentu la tak macam ni lagi"

Dua cerita yang jika kita perhatikan dengan teliti, tentu kita boleh menafsirkannya dengan berbagai tafsiran, walaubagaiman pun yang penting di sini ialah semua lapisan masyarakat mengharapkan kepada peralihan kuasa pada 16 September 2008, ahli/penyokong PAS yang tidak pernah di bohongi oleh presiden mereka pasti akan mempercayai tarikh ini sebagaimana mereka mempercayai pimpinan-pimpinan mereka…mereka sanggup berdebat dengan mana-mana UMNO yang cuba untuk menafikan kemampuan Anwar mengambil alih kerajaan pada 916, mereka sanggup bersingsing lengan kerana itu, bah kan mereka sanggup lakukan apa sahaja kerana mereka ini ikhlas dengan perjuangan yang mereka sedang dokong ini. Apa sahaja momokan TV & akhbar mereka ketepikan ada yang marahkan anak kerana 'pasang tv' pukul 8 malam kerana serabut kepada momokan UMNO

Tiba-tiba……16 September tiada peralihan kuasa!!! Alamak! Mana mereka nak letak muka mereka di depan pimpinan UMNO di kg yang telah mereka lawan minggu lepas, di mana mereka nak letak muka di depan sanak saudara mereka yang UMNO setelah mereka sergah 2 hari yang lalu akibat cuba menafikan kejayaan 916 itu..lebih-lebih lagi ada laporan dari Taiwan oleh YB Fauziah bahawa rancangan 916 berjalan lancar…..di mana penyokong/pendokong PAS ni nak letak muka mereka?!!!

Tiba-tiba ada suara yang menyatakan bahawa tarikh bukan masalah besar…itu hanyalah target yang di letak…macam kita PAS pun buat jugak seperti Tahun Tawan Selangor, Tahun Tawan Terengganu, tapi tak jadi pun itu hanya target untuk kita bekerja kearah itu…Tetapi golongan yang mengemukakan alasan ini terkadang lupa akan perbezaan kepada dua kenyataan….

1) Aku nak kawin tahun ini.

2) Aku akan kawin pada 16 September 2008 ni.

Kalau yang pertama tu tak jadi orang tak kisah mana pun…sebab mereka kata nak kawin, pengantin perempuan tak tahu lagi, duit pun tak tahu kat mana lagi, lembu pun tak beli lagi.

Tapi kenyataan kedua seudah tentu dalam benak dan pemikiran manusia yang waras akan menyatakan tentu sudah ada Pengantin perempuan (kalau tak ada takkan boleh tentu tarikhnya) tentu duitnya dah ada, tentu lembunya sudah di bayar deposit, tentu kad kawin sudah di edar (sebab tarikh dah ada) lebih-lebih lagi di yakini oleh YB Fauziah dari Taiwan

Cuba kita renung kesan dari dua keadaan ini, dan dalam keadaan manakah kita? Pasti nya kita dalam keadaan kedua….tiba-tib tak jadi…bagaimana perasaan? Hampa, frust atau marah kerana dipermainkan?!

Mungkin ada yang menyatakan kita tidak boleh kias begitu, kalau tidak boleh kias begitu, kita nak kias macamana?

Dato' Mustafa Ali

Bukan untuk menangkis atau membela sesiapa, apabila Cikgu Pa mengeluarkan kenyataan bahawa 916 tidak akan berlaku..bagi saya itu satu kelegaan terutama untuk menghadapi orang-orang kampung macam cerita di atas yang telah terapung-apung mengharapkan peralihan yang tidak jadi itu dari berlaku, sekurang-kurangnya pendokong/penyokong di peringkat bawahan ini tidak terlalu terawangan mengharapkan perkara yang tidak jadi….dalam kenyataan tersebut beliau menyatakan bahawa 916 ni tak jadi berdasar kepada beberapa faktor…dan faktor-itu ada kebenarannya, beliau tidak menyatakan bahawa peralihan itu tak akan berjaya..kalau dah cukup orang menlompat dan boleh di kemukakan undi tak percaya dalam parlimen…tak apa la ianya jadi lah…

Cuma beliau tidak berapa setuju kerana cara itu di anggap beliau tidak bermoral, takkan la kita nak serupa dengan UMNO, bila UMNO buat benda yang tidak baik maka kita pun nak buat benda yang tidak baik…tapi ada orang kata pulak…kalau UMNO buat memang tak bermoral..tpai kalau kita buat tak apa..bermoral. Ada ke hukum macam tu? Sepanjang pengajian saya tak jumpa lagi macam tu, kalau orang curi barang kita..takkan kita nak curi barang orang lain pulak. Kalau macam tu tidak akan selesai la masalah, kita haramkan kepada orang lain..tiba-tiba kita halalkan untuk kita pulak.

Pernah di tanya tentang cara untuk menegakkan Negara Islam, seorang yang bekerja sebagai Pegawai SPR, Bolehkan beliau menipu dalam kerja dia untuk menegakkan negara Islam? Tak kira la masa kira undi ke, masa kempen ke, tapi beliau menipu untk memberikan kemenangan kepada Parti Islam, boleh ke macam tu? Pastinya tidak boleh kerana Islam bukan satu ajaran yang mengamalkan Matlamat menghalalkan cara.

Kepada yang cuba untuk menafikan peranan Cik Gu Pa kepada parti, cuba tengok diri kita tu dulu, setakat mana sumbangan kita kepada parti, sejauhmana pengorbanan kita kepada parti..sehingga begitu celupar menyumpah Cikgu Pa dengan lafaz 'Binatang' http://mimpiboneka.blogspot.com/2008/09/mustafa-ali-masuk-umno-lah-natang.html

Bukan nak bela sangat Cik Gu Pa, paling kurang hormat sikit kepada beliau sebagai orang tua. Dan baca kenyataan dia dalam Harakah tu sampai habis.


Walaubagaimanapun...UMNO/BN mesti di turunkan, bahkan mesti di hancurkan dan di lenyapkan, agenda kita masih banyak....peranan yang telah di amanahkan kepada kita mengikut posisition kita mesti di bereskan sebaiknya. YB mainkan sebaik mungkin peranan, yang bukan YB juga ada peranan yang mesti di lakukan...jadi TERUSKAN PERJUANGAN.

Tiada ulasan:


'Paste'kan ke Blog Anda Tanda Sokongan

Koleksi Ayahanda