07 Oktober 2008

Tazkirah Untuk Pentazkirah PAS Terengganu

Dengan merujuk kepada artikel yang di tulis oleh Cacing Hijau di http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=16947 yang dengan mudah membuat andaian dan analisa yang mempunyai niat yang tidak baik terhadap PAS Terengganu

Cacing hijau kata

Saya bersetuju atas semua pandangan untuk mengukuhkan halatuju dan gerak tari perjuangan Pas. Namun saya kurang bersetuju apabila taktikal dan strategi yang dirangka oleh pemimpin-pemimpin Pas Terengganu begitu diagung-agungkan oleh pendokong Pas.

Sesuatu yang perlu beliau perjelaskan dengan betul..apakahyang dimaksudkan dengan strategi yang dirangka oleh pimpinan-pimpinan PAS Terengganu dan agung-agungkan oleh penyokong PAS…Apa Strategi itu? Satu kenyataan penghinaan terhadap kepimpinan PAS dari negeri-negeri lain yang seolah-olah dipaksa menerima pandangan, Ingat Pasca Pilihanraya 2004 apabila PAS seluruh Terengganu sedang mempersiapkan Petisyen, tetapi lantaran Strategi PAS Kelantan di bawah Dato' Husam yang mengadakan hubungan sulit dengan Khairi Jamaluddin (tak lapor pun kepada Mesyuarat AJK Pusat) telah menyebabkan PAS Terengganu menggugurkan semua Patisyen PAS di negeri Terengganu walaupun ada bukti kukuh untuk itu….nilai dahulu percakapan kita sebelum bertutur dan menuduh.

Cacing Hijau Kata

Prinsipnya mudah, semua orang hanya boleh memberi satu undi.

Orang Islam dan bukan Islam, semua satu undi.

Orang kaya dan orang miskin, juga masing-masing satu undi.
Orang segak dengan orang capik, juga satu undi.
Orang sihat dengan orang sakit, masing-masing satu undi.
Bagi mendapat sokongan majoriti dan diterima secara menyeluruh Pas mesti mengambil kira semua komponen masyarakat yang ada.
Pas tidak boleh menang dengan hanya undi orang Pas sahaja.

Inilah yang tidak dilakukan oleh Pas Terengganu.
PKR Terengganu lumpuh dan tenat 'diganyang' oleh Pas.

Jika anda tidak tahu secara sepenuh berkenaan perundingan antara PAS dan PKR di Terengganu jangan pandai-pandai menuduh. Jangan sedap mulut menuduh PAS Terengganu mengayang PKR sampai lumpuh….anda patut bertanya kepada PKR sendiri jika mereka lumpuh….Berapa kerusi yang di berikan kepada mereka walaupun semua tahun mereka tidak ada Ahli dan petugas…..berapa banyak peyokong dan petugas PAS marah kepada PAS Terengganu kerana memberikan kerusi tersebut kepada PKR, Siapa yang membayar Wang Pertaruhan untuk calon-calon PKR dalam Pilihanraya ke 12 di Terengganu kalau bukan PAS Terengganu, siapa yang siapkan Poster calon PKR di Terengganu kalau bukan PAS Terengganu.?

Sehari Sebelum Penamaan Calon di adakan majlis Berbaiah calon-calon…PKR masih belum dapat menentukan calon mereka di SeberangTakir, PAS tetap tidak merampas kerusi tersebut kerana itu hak PKR, Kerusi Bandar adalah hak PKR dan walaupun PAS berpendapat bahawa lebih baik calon berbangsa cina yang semoleknya bertanding…akan tetapi oleh kerana itu hak PKR maka PKR lah yang tentukannya.

Cacinghijau kata

Akibatnya, ketika negeri-negeri lain begitu gah meraih kemenangan, Pas Terengganu ditolak oleh rakyat yang majoritinya Melayu dan Islam.

Kalau dah orang Melayu dan Islam sendiri menolak Pas, apa lagi yang Pas Terengganu hendak banggakan.

Ketika negeri lain yang Pasnya tidak begitu kuat seperti Johor, Perak, Negeri Sembilan, Selangor, Wilayah Persekutuan dan lain-lain boleh menang, kenapa Pas Terengganu tersungkur penuh keaiban?

Mengikut kenyataan dari Jawatankuasa Post Mortem PAS Pusat, Undi Melayu yang memihak kepada pembangkang yang meningkat hanya di Kelantan, manakala negeri-negeri lain mengalami penurunan…sebab itu di Pulau Pinang PAS hanya menang 1 kerusi, di Perak PAS menang paling sedikit walaupun PAS bertanding paling banyak, kerana pengundi melayu di Perak tetap memilih UMNO, begitu juga di Selangor..macamana dengan kawasan majoriti melayu? PAS Selangor menang 8 kerusi sama macam PAS Terengganu..jangan menuduh Melayu/Islam hanya menolak PAS di Terengganu..tetapi Melayu Islam menolak PAS di semua negeri. Di Terengganu hanya 3 dun yang ada pengundi cina yang agak ramai… Jertih, Cukai dan Kuala Terengganu, di Pengkalan Berangan tidak menjadi penentu. Kekadang kita tertanya-tanya mana peranan petugas PKR dalam menguasai pengundi cina ini!!??

Cacinghijau merapu

Jawapannya mudah, strategi politik Pas Terengganu tidak menjadi. Saya berautoriti untuk mengatakan hakikat ini kerana saya orang Terengganu dan terlibat dengan jentera Pas Terengganu.

Tak tahulah pulak kalau ada kawan-kawan daripada negeri lain yang lebih faham tentang negeri Terengganu berbanding saya, lalu ingin menentang pandangan saya.

Apa autoriti kamu untuk bercakap tentang strategi PAS Terengganu..kalau setakat terlibat dengan UPU atau kawan seorang calon?! Apa yang kamu faham tentang negeri kamu ini? Jangan cuba untuk bercakap tentang PAS Terengganu jika baru mengenal Jentera Terengganu semasa pilihanraya ke 12 baru ini, atau apakah yang di mnaksudkan dengan jentera itu hanya pimpinan di perinkat atas sahaja?! bagaimana dengan kamu di peringkat upu yang kamu amat banggakan itu..adakah tugas yang di amanahkan oleh JPN Terengganu kamu laksanakan? Jangan cuba cakap pasal autoriti

Selain itu Pas Terengganu juga sentiasa memusuhi dan meletak prasangka yang sangat tinggi kepada Anwar Ibrahim.

Sedangkan pada masa sekarang dan dalam PRU 12 lepas, massa/rakyat umum begitu menerima dan mengagumkan Anwar.

Pas Terengganu tidak bijak memanfaatkan peluang ini untuk mendapat sokongan dan kepercayaan masyarakat.

Akhirnya mereka tewas teruk dalam PRU 12 yang lepas.

Dalam gerakan Islam, apa sahaja strategi yang syarie boleh digunakan untuk mencapai matlamat perjuangan.

Apa yang tidak syarienya mempergunakan Anwar untuk Pas menang di Terengganu?

Jika strategi mempergunakan Anwar berjaya dalam pilihanraya baru-baru ini, mengapa kawasan melayu di negeri lain yang jugak menggunakan Isu Anwar jugak tewas? Seperti yang di huraikan di atas? Hatta di Pulau Pinang sendiri…mungkin Betul apa yang di katakan oleh Muhamad Sabu bahawa Isu Anwar hanya berkesan di kawasan Bukan Melayu sahaja…

PAS Terenggnu memusuhi Anwar?!! Ni ambik dari mana?kalau nak di kira dari kenyataan Pesuruhjaya PAS baru ni..itu kenyataan lepas Pilihanraya (itupun kalau nak diistilahkan memusuhi…tapi sebenarnya teguran dan pandangan)….apa bukti PAS Terengganu musuhi Anwar sebelum pilihanraya?

Ulasan Cacinghijau tentang Erdogan…satu-satunya ulasan yang paling merapu yang pernah saya baca….sebagaimana yang saya kata pada awal…..takat mana sangat PAS Terengganu boleh kuasai pemikiran Ahli PAS seluruh Malaysia…dan jangan kamu terlalu busuk hati dengan PAS Terengganu dengan tohmahan sebegini, kamu sebenar yang melebelkan PAS Terengganu dengan berbagai lebel dari awal tulisan kamu hingga ke akhir tulisan kamu.

Terlalu lama saya membiarkan penyangak yang kurang ajar menyerang PAS Terengganu….tanpa sebab….PAS Terengganu tak pernah kata kepada PAS Lain semasa menang 1999, tak pernah kata ke Selangor kenapa tak pandai tawan pengundi, tak pernah kata ke Kedah, dan tak pernah kecik hati kepada PAS Kelantan kerana demi untuk menyelamatkan Kelantan, PAS Terengganu terpaksa gugurkan semua patisyen walaupun tugas mengumpulkan bukti mengambil masa berminggu… Kerana AHLI, PENYOKONG, PENDOKONG PEMIMPIN PAS DI TERENGGANU MENYEDARI BAHAWA KITA ADALAH PARTI ISLAM SEMALAYSIA.

2 ulasan:

PAS SA2 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
PAS SA2 berkata...

salam,

takbir...

walau sy penjadi petugas di selangor, sy akui pas terengganu adalah yg terbaik, dan wajar dicontohi.

kalah bukan bermakna tidak berjuang bersungguh2.

yg benar,

petugas pas selangor yg mengundi di dun manir.


'Paste'kan ke Blog Anda Tanda Sokongan

Koleksi Ayahanda