26 September 2008

Muhd: Tangguh untuk redakan Umno- Malaysiakini

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, keputusan untuk menangguhkan perhimpunan agung dan pemilihan Umno dapat meredakan keadaan dalam parti itu sekarang berhubung isu peralihan kuasa.

umno supreme council special meeting 260809 taib"Penangguhan itu juga baik untuk semua, untuk Pak Lah dan kepada parti," katanya selepas mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi (MT) Umno hari ini.

Sebelum itu, mesyuarat pagi tadi memutuskan menangguhkan perhimpunan agung dan pemilihan Umno dari Disember ini ke Mac tahun depan.

Bagaimanapun, mesyuarat perwakilan bahagian akan tetap diteruskan selama sebulan mulai 9 Oktober ini untuk mencalonkan jawatan-jawatan presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden dan anggota MT.

Menurut Muhammad, perhimpunan agung dan pemilihan parti dijangka diadakan akhir Mac.

Sehubungan, katanya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga akan umumkan keputusannya sama ada akan bertanding mengekalkan jawatan presiden sebelum bermula mesyuarat bahagian.

Dalam sidang akhbarnya selepas mesyuarat MT, Abdullah berkata, beliau belum lagi memutuskan sama ada akan bertanding mempertahankan jawatan presiden.

Desak dipercepatkan

"Semua ahli MT menyambut baik keputusan penangguhan tersebut meredakan keadaan seperti panas (dalam parti)," kata Muhammad.

Beliau dipercayai merujuk perkembangan semasa dalam Umno berhubung pelan peralihan kuasa pada 2010.

Bagaimanapun, pemimpin akar umbi Umno tidak sekata mengenai tarikh tersebut dan banyak yang mendesak supaya tarikh itu dipercepatkan lagi.

Malah, sebahagian Umno bahagian secara terbuka dilaporkan mahu mencadangkan calon lain untuk jawatan presiden.

muhyiddin yassin and najib and umnoRegu pilihan mereka ialah Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, masing-masing bagi jawatan presiden dan timbalan presiden.

Ternyata perkembangan itu membimbangkan beberapa pihak dalam MT sendiri, sehingga mencadangkan Abdullah tidak bertanding kerana bimbang tidak mendapat pencalonan mencukupi.

Untuk layak mempertahankan jawatan presiden, Abdullah mesti mendapatkan sekurang-kurangnya 30 peratus pencalonan atau 58 bahagian. Umno mempunyai 191 bahagian.

Mesyuarat bahagian

Mengulas lanjut mengenai keputusan mesyuarat MT tadi, Muhammad berkata, keputusan itu bermakna perdana menteri "mendengar suara di peringkat bawah".

Perdana menteri, tambahnya, akan mengumumkan pelan peralihan kuasa tersebut tetapi tidak tahu tarikhnya.

"Tetapi ada kena-mengena penangguhan perhimpunan agung Umno dengan pelan peralihan kuasa Abdullah kepada Najib.

"Pak Lah kata beliau akan umumkan sebelum mesyuaat bahagian 9 Oktober depan," katanya.

rahim thamby chikSementara itu, seorang lagi ahli MT Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik pula menyifatkannya sebagai satu kaedah penyerahan kuasa.

Menurutnya, ia dipersetuju sebulat suara oleh ahli-ahli MT ketika ia dibincangkan dalam mesyuarat hari ini.

"Mesyuarat MT hanya membincangkan isu ini sahaja dengan ramai MT yang bercakap mengenai perkara tersebut," katanya.

Ulasan.
Apabila kita melihat keadaan UMNO ini seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena sedang berlegar di kalangan mereka, dan hakikatnya mereka sendiri pun tidak mengetahui apakah yang tidak kena itu, kerana jika sekiranya yang di katakan tidak kena itu adalah kepimpinan Pak Lah, bagi saya itu adalah kurang tepat kerana UMNO melakukan keputusan hasil dari perbincangan Majlis Tertinggi mereka, apa jua keputusan datang dari Majlis Tertinggi... Ok jika berlaku pengunduran Pak Lah atau dalam erti kata lain, Pak Lah sudah tidak menjadi PM, apakah MT jugak akan berubah....mungkin ada sedikit perubahan, yang pasti MT UMNO akan tetap di duduki oleh mereka yang bersama Pak Lah sekarang dan tetap akan membuat keputusan sama dengan keputusan yang di lakukan oleh Pak Lah sekarang.

Umno sebenarnya perlu mencari apakah yang sedang melanda mereka sehingga menyebabkan mereka berada dalam keadaan yang sesak nafas macam ni...Perubahan Tarikh Pemilihan di katakan untuk meredakan UMNO...betul kah begitu ataupun ianya akan menambahkan lagi suhu kepanasan UMNO dengan ruangan untuk segala jenis sebaran dan suapan terbuka dengan lebih luas...

Jika UMNO masih belum menjumpai apakah yang menyebabkan mereka begitu sesak nafas sekarang, maka ahli-ahli UMNO mesti melakukan tindakan yang berani untuk menyelamatkan perjuangan membela melayu...Ahli-ahli UMNO kena bertanya kepada diri mereka....manakah yang lebih penting antara 3 perkara ini .

1) UMNO
2) Poket
3) Membela Melayu.

jika pilihannya antara 1&2 maka teruskanlah berada di dalam UMNO dan carilah seberapa banyak peluang untuk memenuhkan poket lebih-lebih lagi dalam pemilihan UMNO ini..melihatkan begitu ramai calun yang menawarkan diri untuk bertanding...maka peluang itu mesti di rebut dan di ambil sepenuhnya....kerana selepas itu, UMNO mungkin akan karam..

Jika Ahli UMNO memilih yang ke 3 dengan penuh keikhlasan, maka AHLI UMNO di semua peringkat mesti melakukan penghijrahan secara besar-besaran dengan memilih wadah perjuangan yang lain, dan yang paling sesuai sekarang ini ialah PAS, kerana UMNO sudah tidak boleh di harapkan lagi, cuba bilang apakah jenis jenayah yang UMNO tidak buat lagi...
Bunuh....Dato' Mokhtar Hashim VS Dato' Taha Talib ( dikatakan bermotifkan politik)
Rogol......Dato' Rahim Tamby Chik ( dengan budak bawah Umur)
Rasuah..... Nak Bilang terlalu banyak sehingga kepada politik Wang dalam UMNO yang masih belum reda.
Curi (songlap).......kita ambik kes lama BMF, Maminco masih belum selesai. (kalau ada orang nak tambah silakan)

tu kita ambik yang besar-besar la, yang kecik-kecik tu pasti tak muat dalam ruangan ini... apa yang pasti, jika Ahli UMNO itu ikhlas perjuangkan Melayu...mereka tidak ada pilihan lain lagi selain dari HIJRAH, jika mereka Sayangkan Malaysia...mereka kena HIJRAH....Jika Mereka Sayangkan Islam...Mereka Kena HIJRAH..

Semoga Sahabat dari UMNO dapat berfikir dengan waras sempena dengan Aidilfitri ini......jangan kita hanya salahkan PAS atau ahli PAS yang bercakap berkenaan dengan kita, tetapi adakah kita pernah berfikir kenapa PAS atau Ahli PAS bercakap demikian terhadap kita..... Mari kita renungkan.

1 ulasan:

Muhammad Azli Shukri berkata...

salam singgah dan selamat hari raya.


'Paste'kan ke Blog Anda Tanda Sokongan

Koleksi Ayahanda