09 Februari 2009

DAULAT TUANKU...TANGKAP PENDERHAKA- Malaysiakini


1) Zahid Hamidi cakap orang yang datang untuk buat bantahan pada jumaat yang lepas adalah orang-orang dari luar Perak...ni Khairy ni orang Perak dari Daerah mana?..ni kalau takat 5,00 orang (biasalah akhar-akgbar ni..kalau 500 cakap 5,000) boleh di katakan mewakili rakyat Perak ke..malam kelmarin di Kediaman rami MB Perak tak ramai takat 30,000 orang je!!.


2) Bagaimana pulak dengan yang ni


Annuar Musa & UMNO Kelantan Tabal Tg Ibrahim sebagai Sultan Kelantan siap dengan laungan 'Daulat Tuanku', bagaiamana dengan siasatan? dah buat tangkapan ke...

2) Kemudian Pulak dengan yang ini?

Idris Jusoh & UMNO Terengganu telah memanggil Al Wathiqulbillah Sultan Mizan Zainal Abidin sebagai 'Natang' (Binatang), samapi sekarang isu ini senyap dan di senyapkan

3) Untuk renungan bersama


Ringkasan sejarah UMNO vs Raja2 Melayu

1.isu pindaan Perlembagaan 1983 (kuasa meluluskan undang-undang),

Peruntukan tersebut dipinda kepada, “Rang Undang-undang akan dikuatkuasakan sebagai Undang-undang apabila ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong. Jika di atas apa-apa sebab Rang Undang-undang itu tidak ditandatangani di dalam tempoh 15 hari selepas Rang Undang-undang itu disembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Baginda dianggap telah menandatangani Rang Undang-undang tersebut dan Rang Undang-undang itu berkuatkuasa sebagai Undang-undang.”

2. Pada 1993, Umno sekali lagi mengusik institusi Raja-raja Melayu apabila mencadangkan pindaan Fasal 38 (4) Perlembagaan Persekutuan yang menyentuh soal kekebalan atau imuniti raja-raja.

Benar, di dalam Islam pun tidak ada pihak yang sepatutnya dianggap kebal di sisi undang-undang. Bagaimana pun, dalam usaha mencapai hasrat pindaan itu, Umno telah melakukan kesilapan lagi, ia bertindak terlalu biadab dalam menelanjangi dan mengaibkan Raja-raja Melayu.

3. Media massa milik kerajaan dimanipulasi secukupnya bagi meruntuhkan wibawa raja-raja Melayu secara terbuka dan meluas.

Cerita memburuk-burukkan peribadi raja diulangsiar dan dibesar-besarkan dalam RTM, TV3,Berita Harian, Utusan Malaysia dll. Rakyat diapi-apikan sentimen dan emosi bencikan raja dengan pembongkaran kehidupan istana yang mewah dan membazir:

A. Beberapa menteri kabinet mendedahkan tentang pemilikan harta oleh raja-raja. Antaranya membabitkan pemberian konsesi balak ribuan hektar kepada raja tertentu di Pahang.

B. Sultan Johor dengan Prebet Adamnya.

C. Didedahkan juga bahawa tiap-tiap sultan telah ditawarkan 100,000 unit saham Telekom dan berbagai lagi. Yamtuan NS dengan pemilikan hartanya.

D. Filem-filem Melayu lama yang mengisahkan tentang kezaliman dan kebodohan raja-raja Melayu diulang tayang di kaca tv.

E. Sultan Kelantan dengan kisah lari cukai kereta Lambhorgini baginda.

F. Tidak cukup dengan itu, ada pemimpin Umno yang terlalu dirasuk perasaan bencikan raja sampaikan tergamak mengadakan majlis pertabalan “Sultan Baru” di negerinya. Kejadian itu berlaku di Kelantan, apabila Datuk Seri Annuar Musa “menabalkan” Tengku Ibrahim Petra sebagai “Sultan Kelantan”.

G. Tahun 2008 peristiwa Datuk Seri Shahidan Kassim lawan Raja Perlis serta Datuk Seri Idris Jusoh 'natang sultang' lawan Sultan Terengganu.

Untuk UMNO kita guna perkataan 'lawan' sementara PR guna perkataan 'derhaka'.piiiraah...kelakar betul umno.

Kini, Umno cuba tampil ke tengah masyarakat sebagai pihak yang kononnya menjaga kedaulatan dan kemuliaan raja-raja. Di masa sama pembangkang pula dituduh sebagai pihak yang cuba mencemar institusi raja.

Para pemimpin Umno jangan ingat imej dan reputasi buruknya terhadap raja-raja Melayu dapat dibaiki semudah itu. Dia perlu ingat, bukan semua Melayu yang mudah lupa!


SEKARANG JELAS SIAPA SEBENARNYA PENDERHAKA?!!

Tiada ulasan:


'Paste'kan ke Blog Anda Tanda Sokongan

Koleksi Ayahanda