30 Disember 2008

Ghazah: Kecaman Ulama' Dunia- Malaysiakini

Mufti Republik Arab Mesir, Dr. Ali Jum'ah mengecam keras pembantaian yang dilakukan Israel terhadap penduduk Ghazah dan menyatakannya sebagai tindakan paling biadab terhadap kemanusiaan. Dr. Ali Jum’ah meminta seluruh organisasi antarabangsa untuk lebih serius umtuk sekian kalinya, dalam menjalankan seluruh keputusannya yang melibatkan isu penjajahan Israel di tanah Palestin.

"Seluruh dunia pernah mengecam Nazi karena tindakan keji mereka membunuh orang-orang Yahudi. Kini pembantaian keji pula dilakukan ke atas orang Palestin yang ditentang sama sekali oleh seluruh agama samada Islam, Kristian, Yahudi dan seluruh bani Adam yang berakal", kata Dr. Ali Jum'ah

dr.alijumaah.jpgSementara Dr Yusuf al Qaradawi, Presiden Ulama' Islam Sedunia turut mengecam jenayah Zionis dengan apa yang disifatkannya sebagai pelanggaran hak asasi sedunia. Demikian itu Dr. Yusuf al Qardhawi meminta agar semua masyarakat Muslim bersatu menentang kebiadaban Israel di Ghazah.

Hal turut sama disentuh oleh pemimpin utama Iran, Ayatollah Ali Khameinei dengan mengisytiharkan fatwa yang sekian banyaknya diwartakan, iaitu kewajipan membantu saudara Islam di Palestin.

"Seluruh pejuang Palestin dan umat Islam dunia, bertanggungjawab mempertahankan wanita, kanak-kanak dan penduduk Ghazah dengan apa jua cara. Mereka yang terbunuh dalam melakukan pembelaan tanah air ini adalah mati syahid", katanya.

Beliau turut mengkritik beberapa respon negara Arab yang dianggapnya tidak munasabah dalam menghadapi kemaraan Israel di tanah saudara seaqidah mereka. Menurut beliau, bencana paling besar adalah tindakan beberapa kerajaan Arab yang sehingga kini hanya berdiam diri. Sepanjang serangan tersebut, Iran telah mengotakan janjinya iaitu menawarkan bantuan perubatan dan ketenteraan kepada penduduk di Ghazah.

Sementara Dr. Mohammed Mahdi Akef, Mursyidul 'Am Ikhwanul Muslimin pula meminta pemimpin Arab khusus di negaranya iaitu Presiden Mesir, Husni Mubarak supaya bertaubat kepada Allah. Gerakan politik Ikhwanul Muslimin mengerahkan penduduk Mesir untuk mengadakan demonstrasi agar pemimpin negaranya membuka pintu sempadan Ghazah.

Tindakan Husni Mubarak yang enggan membuka pintu sempadan dengan Ghazah begitu mencurigakan, seolah-olah pemimpin itu bersekutu dengan kerajaan Israel.

Tiada ulasan:


'Paste'kan ke Blog Anda Tanda Sokongan

Koleksi Ayahanda