17 Januari 2009

5 ptg -10 mlm, 17 Jan 2009, K.Terengganu- Malaysiakini


Sebaik sahaja selesai 'peperangan' pada jam 5 petang, saya bersama-sama sahabat-sahabat mengemas markaz kami yang telah di gunakan sejak 24 Disember 2008, kemudian kami bergegas ke Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Ibai, kehadiran belum lagi ramai, screen baru aje di pasang dan tertera PAS sedang ketinggalan lebih daripada 200 undi, suasana agak sepi seketika, namun kelegaan sudah ada apabila ketinggalan 200 undi itu telah di campur dengan undi pos yang mana MAWE hanya mendapat 85 undi manakala Wan Farid memperolehi lebih dari seribu, paling kurang episod Pengkalan Pasir tidak berulang apabila menang Undi Awam, tetapi bila masuk undi POS terus kalah.

Kedatang semakin ramai, tatkala itu update semakin menunjukkan PAS mendahului, para penyokong dengan muka yang amat penat telah mula memenuhi kawasan Pejabat PAS Kawasan Kuala Terengganu, kali ini setiap Update di sambut dengan Takbir yang amat bergemuruh, ketika sedang mendahului dengan majoriti 1ebih dari 1700, saya keluar sekejap dan terserempak dengan SU Dewan Pemuda Pusat, beliau menceritakan bahawa ada pimpinan pemuda UMNO yang menghubunginya menyatakan keyakikan bahawa BN akan menang dengan majoriti lebih dari 1000, lepas itu terserempak dengan Wakil Calon PRK 036, Ustaz Wan Shukairi, bertanya kepada beliau hendak kemana, belia jawab ke Stadium dengan keyakinan kemenangan.
Tanpa berlengah saya terus menghubungi sahabat-sahabat sekereta, untuk terus ke Stadium Negeri Terengganu, masalahnya, pas masuk hanya ada 2, kami semua bertiga, ...saya fikir tak kirala apa jua pun 'malam ini kita yang punya', bertolak ke stadium, sesampai di kawasan Seri Iman kediaman resmi Menteri Besar Trg, deretan kereta penyokong BN yang amat panjang, mungkin sedang bersedia untuk 'berarak' lepas trafik light Pantai Batu Buruk, sudah ada road block, sahabat saya mengeluarkan pas masuk, kami di lepaskan polis walaupun tiada sticker kereta... kan dah kata...malam ini kita yang punya.

Sesampai di ruang parking stadium negeri, diluar pagar kelihatan hampir 10 ribu pejuang PAS sedang menunggu, sebahagian kecil menghulurkan tangan mereka kearah kami untuk mengucapkan tahniah, terus masuk ke dalam stadium....yang ada hanya POLIS, SPR, WARTAWAN dan PAS....UMNO tiada walau seorang pun...masuk kedalam lebih kurang seminit....Pegawai Pengurus Pilihanraya yang baru sedang bersedia untuk mengumumkan keputusan.... saya yang sedang duduk bersebelahan dengan bekas calon PAS Parlimen Kuala Terengganu, bertanya kepada beliau...'macamana ustaz? ustaz dulu ke ana dulu' dia tanya dulu apa? saya jawab TAKBIR sambil menanam azam..sebaik sahaja pengisytiharan resmi dibuat aku akan menjadi orang yang bertama mengagungkan nama ALLAH di dalam stadium ini, alhamdulillah aku berjaya...di sebalik tepukan orang lain aku melaungkan takbir atas kemenangan ini di ikuti oleh sahabat-sabahabat lain.

Pimpinan PAS, MAWE, Pimpinan Pakatan yang lain menjadi tumpuan wartawan pada masa itu, semasa sedang bersembang dengan wakil calon, dan beberapa pimpinan pemuda negeri dan Badan Perhubungan PAS Trg saya mencadangkan supaya sebaik keluar ini, mawe patut jumpa penyokong dulu kat luar, di jawab memang sudah di rancang.. sebaik tamat PC..pimpinan PAKATAN dan Mawe keluar dari Stadium dan terus menuju kearah penyokong...FRU terpaksa membuka jalan kepada gerombolan kemenangan...sesampai berhampiran dengan penyokong walaupun di halang oleh kubu FRU...lambaian tanya YB Hj Mohd Abd Wahid Endut di sambut oleh gempita takbir oleh penyokong-penyokong...YB MAWE di angkat...dan di sambut sedang seruan yang amat nyaring, gempita, 'LAILAHAILLAH.....LAILAHAILLAH....LAILAHAILLAH...LAILAHAILLAH' dari penyokong PAKATAN kalimah yang melambangkan kejujuran, ketelusan yang lahir dari hati yang paling dalam pejuang PAS..tanpa sedar airmata tidak dapat di tahan lagi.

Kepimpinan terus menuju ke kawasan hadapan Hospital Lama Terengganu...juga ribuan menunggu di sana..sekali lagi MAWE di julang dan sekali lagi kali Allah menggegarkan bumi Kuala Terengganu.

Selapas itu di lihat ribuan motorsikal, bersama-sama kereta dengan bendera PAS, orang-orang kampung di sepanjang jalan bersama anak-anak yang masih kecil memegang bendera PAS mengibar dengan penuh bangga...tiada lagi penyokong UMNO atau pemimpin UMNO yang membantah...kerana malam ini kita yang punya.

Saya jauhi kawasn itu dan menuju ke bilik gerakan kami untuk bertemu mata dengan pemuda-pemuda tempatan dan ajk upu-upu untuk ucapkan terima kasih. dan selepas itu berangkat pulang dengan penuh rasa syukur kepada ALLAH dengan kemenangan ini.

posting terdekat
1- Pembetulan Keputusan Pilihanraya P036 Kuala Terengganu
2- Gambar di dalam Stadium Negeri semasa pengistiharan kemenangan
3- The Battle of Gong Tok Nasek

Insyaalah Terdekat.

Tiada ulasan:


'Paste'kan ke Blog Anda Tanda Sokongan

Koleksi Ayahanda