09 Jun 2009

Muktamar & Tukul

Muktamar baru sahaja berlalu, pertandingan pun sudah selesai, seperti biasa ada yang kalah atau ada yang menang, itu memang sudah adat pertandingan, dan yang pasti lagi, yang kalah sudah pasti kecewa, manakala yang menang pula akan gembira cuma yang kalah tu bagaimana mereka menzahirkan kekecewaan dia manakala yang menang pulak bagaimana yang menzahirkan rasa syukur mereka.

Hampir seminggu blog ini tidak di update kerana tak bawak laptop ke muktamar, bukan keranan apa cuma mahu menumpukan perhatian kepada muktamar walaupun sebagai pemerhati pada kali ini dalam tempoh 10 tahun, walaupun muktamar sudah berakhir dan pemilihan pun sudah berakhir namun sebagaimana biasalah walaupun sudah siap tapi tukul masih lagi berbunyi samada di bunyikan oleh individu yang kalah atau di bunyikan oleh 'juak-juak'nya. Apa yang menarik dalam muktamar kali ini ialah keputusan di umumkan awal, biasanya keputusan di umumkan pada hari terakhir, tapi kali ini di umumkan sebelum perbahasan ucapan dasar, saya cuba untuk menyelami kenapa ianya di buat begitu, mungkin kerana pimpinan tidak mahu ucapan perbahasan ucapan dasar menyentuh soal-soal yang berkaitan dengan pemilihan sehingga mengganggu isi yang sepatutnya di bahas dan di ketengahkan, syabas di ucapkan jika itu sebagai tujuannya.

Walaubagaimanapun masih ada lagi perwakilan yang cuba untuk mengusik-usik persoalan itu, walaupun sepatutnya mereka berjiwa besar menerima kekalahan atau pun kemenangan, mungkin tidak dapat menerima kekalahan yang di terima oleh orang sokongan mereka ada yang berucap dengan ucapan yang tidak teratur, sebagai contoh wakil Kelantan YB Cikgu Wan Rahim....seorang yang berpengalaman dalam politik tetapi ucapannya bercanggah antara satu sama lain...pada awal ucapannya beliau memuji TG Nik Aziz ( TG suka atau tidak wallahua'lam), dan dalam cerita itu beliau mengkisahkan bagaimana hubungan TG dengan Dato' Zaid Ibrahim pemimpin UMNO kelantan, TG selalu ke rumah beliau, dan Zaid pun pergi rumah dia, tapi pada hujung ucapan beliau (mungkin nak sindir Ust Nasha yang di momok oleh blogger-blogger biadap sebagai pro UMNO) beliau kata UMNO ni tak boleh nak buat kawan, tak leh nak masuk dekat, habis tu yang TG buat tu apa?.ooooo itu TG lain....lain macamana, mana yang lebih teguh dan lebih kuat antara jamaah dan TG itu pun kalau betul ada perbincangan dengan UMNO, dan Tim Presiden dah nafikan.

Wakil Dewan Muslimat Dr. Halimah Ali, seorang exco, kali pertama saya dengar di berucap, tapi ini pun satu...cuba menyindir jugak dengan membawa cerita tentang seorang perempuan yang menegur Umar R.A. dan cuba untuk mengkaitan dengan teguran itu dengan wala'...dengan menyatakan bahawa umar tidak mempersoalkan tentang wala' kepada wanita itu apabila beliau menegur Umar.Dr Halimah.....Dr faham tak wala' itu apa? apakah bila tegur tu tanda tak ada wala'? itu lah masalah bila cuba bercakap tentang masalah ugama tanpa memahami persoalan yang cuba di ketengahkan itu. Ok saya bawak satu cerita masa perang Uhud...ada golongan yang tidak sempat menyertai perang Badar telah tidak bersetuju dengan Pandangan Rasulullah untuk menghadapai musuh dalam Kota Madinah semasa perang Uhud, adakah ini jugak di katakan tidak wala'..tidak!! bukan itu wala', wala' ialah kesetiaan kita terhadap pimpinan, tidak setuju atau menegur pimpinan bukan beerti kita tidak wala', yang di maksudkan dengan tidak wala' ialah meletakkan keyakinan serta thiqah kepada pimpinan lain dan bukan kepada kepimpinan Islam yang di pilih dalam jemaah Islam.

Senang kira macam ni..ada di kalangan pimpinan PAS yang masih lagi meletakkan wala' dia kepada kepimpinan JIM @ IRC @ Alami, walaupun mereka sudah menyertai PAS, mereka menjalankan agenda JIM @ IRC @ Alami di dalam PAS, mereka menganggap walaupun wakkil rakyat itu menang di atas tiket PAS namum menganggap bahawa itu adalah wakil rakyat JIM @ IRC @ Alami, mereka ada mesyuarat lain di kalangan mereka, dan apabila arahan kepimpinan PAS bercanggah dengan arahan kepimpinan JIM @ IRC @ Alami maka mereka mendahulukan JIM @ IRC @ Alami....Siapa?!! kalau USt Mad Awang tak sebut nama dalam muktamar baru ni, kenapa pulak saya nak sebut. itu sebagai contoh tidak wala' Dr.

Begitu juga bila ada arahan daripada TG Presiden dalam urusan Jamaah tiba-tiba bertentangan dengan kepentingan Anwar Ibrahim, maka kita mendahulukan kepentingan Anwar kerana mungkin Anwar dah janji jawatan menteri ke apa ke ...maka kita buang arahan TG Presiden, kita pakai arahan Anwar....itu maknanya tidak wala' kepada pimpinan..bukti...berapa ramai pimpinan dalam AJK PAS Pusat yang bermatian mempertahankan 16 September walaupun Jemaah tidak mengiktiraf perkara tersebut kerana tiada perbincangan dalam jamaah (Perakuan Naib Presiden masa itu Mohd Sabu)tapi sanggup mencerca mereka yang tidak menyokong 16 September walaupun yang tidak menyokong itu pimpinan...wala' puak-puak tu telah berpindah kepada Anwar bukan lagi Pimpinan PAS.....itulah Wala' Dr...bukan wala' ni dalam masalah boleh tegur tak leh tegur.

Hari ni saya dapat baca sikit blog-blog yang pro Dato' Husam dan Abg Mad sabu, maaf cakap saya rasa blog-blog ini sudah melampau keceluparannya, sudah hilang adab-adab sebagai seorang Islam, bermula dari sebelum muktamar lagi kecaman, nista kepada ustaz Nasha begitu hebat, sanjungan kepada Husam begitu hebat, Ust Nasha mendiamkan diri, menjawab pun tidak menyerang pun tidak dan sikapnya itu telah di jelaskan dalam sidang muktamar baru-baru ini. Sepatutnya blog-blog ni takpayah bising-bising lagi sebab blog-blog lain tidak pernah menyerang mereka, mengapa mereka masih lagi dengan serangan itu sehingga mentakwilkan kewibawaan Jawatankuasa Pemilih, itu sudah melampau.

Akhir sekali..sudah lah jangan dok terikut dengan perangai UMNO, kita rasa blog kita hebat, blog kita tepat, blog kita ramai pengunjung, tapi kita kena sedar perwakilan PAS lebih bijak dalam pertimbangan.

Tiada ulasan:


'Paste'kan ke Blog Anda Tanda Sokongan

Koleksi Ayahanda